Ricoh 500 G update

Een tijdje terug berichtte ik over mijn nieuwste aanwinst, de Ricoh 500 G, en hoe ik er nieuwe lightseals in had aangebracht. Naar aanleiding van het testrolletje vol lichtlekken had ik wat nieuwe stukjes fluweel onder de zoeker geplakt. Ik schoot een nieuw testrolletje vol, had geen tijd meer om het te ontwikkelen voor ik op een vierdaagse wandeltocht ging, en dacht: het is vast wel goed zo.

Dus.

Drie rollen vol lichtlekken. Ik keek nog eens wat beter naar de precieze locatie en vorm van de lichtvlekken, en concludeerde dat de lekken misschien niet bij de zoeker zaten, maar aan de zijkant van de camera. Het licht komt dan over de volle breedte van de zijkant over de film, sterk en afgebakend aan één kant, en dan vaag uitlopend naarmate het de camera in dringt.

Nog maar wat extra fluweel dus, dit keer bij de zijkant. Eens zien wat dat opleverde. Afgezien van de lichtlekken vind ik het namelijk een erg prettige camera, daar wilde ik wel wat moeite insteken.

Dus II.

Ricoh 500G met Rollei CN 200

Nog steeds lichtlekken!

Ondanks dat fluweel aan de zijkant en voor de zekerheid ook nog een laag tape om de camera heen alsnog lichtlekken. Damn! Het zal hem dan toch in de zoeker zitten, dat moet haast wel. Misschien dan toch nog maar eens een poging met een afgeplakte zoeker. Moet ik alleen nog een losse zoeker verzinnen om toch iets van compositie in mijn foto´s te krijgen, want zonder kijken fotograferen is misschien wel heel erg lomo, maar soms wil je toch wel gewoon weten wat je op de foto zet.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

